Järnvägen börjar planeras och byggas.
En järnväg genom Kindabygden hade varit påtänkt länge när den blivande Östra centralbanan på allvar började planeras i mitten av 1890-talet. Redan på ett tidigt stadium sågs den som en blivande ”pulsåder” som tillsammans med Nässjö-Oskarshamns och Kalmar-Berga Järnväg skapade en viktig länk genom östra Götaland. Efter tre års byggtid invigdes järnvägen den 8 juni 1902.
Gungflyet i Opphem.
Banan invigdes den 11 maj 1902.
År 1902 började järnvägstrafiken trafikera Opphems station. Det var en stor sak för bygden. Det gick lätt att ta sig till Linköping och att resa vidare.
Resan från Rimforsa till Linköpings station tog 1 timme och 45 minuter och det gick 3 avgångar i vardera riktningen per dag.
Dagmar Nilsson fick vykort från mamma och syster.
Tågolycka vid Knäck mellan Kölefors och Slätmon 1919.
Den 29:e maj år 1919 spårade ett tåg ur vid Knäck som ligger mellan Kölefors och Slätmon. Här nedan visa 4 bilder från DigitaltMuseum.se
Järnvägen var genväg och krävde gångbiljett!
Gösta Nilsson löste en gångbiljett för år 1920 och betalade 1,50 kr. Gångbiljetten är ett bevis att man får beträda järnvägen till fots.
Opphem mister posten och järnvägsstationen.
Artikel i Östgöta Correspondenten den 31 augusti 1966.
År 1999 var det sista året som tågen stannade Vid Opphems station.
Version 2020-04-12.